2/5/13

The turning point

    Στη διάρκεια της σκακιστικής μάχης ο κάθε παίκτης προσπαθεί να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις εκείνες, ώστε να πιέσει τον αντίπαλό του ή τουλάχιστον να έχει τη θέση εκείνη που θα του επιτρέπει να έχει τον έλεγχο του παιχνιδιού.
    Η θέση του διαγράμματος (δες πιο κάτω) προέρχεται από τον 8ο γύρο του Alekhine Memorial και είναι ανάμεσα σε δύο παίκτες της νέας γενιάς, τους Vachier-Lagrave Maxime (Γαλλία) και τον Vitiugov Nikita (Ρωσία) 

Vachier-Lagrave Maxime (Γαλλία)

Vitiugov Nikita (Ρωσία) 


   Ο Μαύρος μόλις έπαιξε την 30η του κίνηση 30...Kc8 και απειλεί πλέον τον αξιωματικό, αλλά και πίσω από αυτόν το πιόνι θ4. Πριν διαβάσετε τη συνέχεια της μικρής αυτής ανάλυσης, δοκιμάστε να εκτιμήστε για λίγο τη θέση και σκεφτείτε πώς θα συνεχίζατε εσείς με τα λευκά, αλλά και τα μαύρα αντίστοιχα.

   Ο Λευκός λοιπόν έπαιξε την κίνηση 31. Bd1, η οποία σύμφωνα με το Houdini είναι μία λιγότερο καλή επιλογή από τα 31. Qd1 ή 31. Qe2, που και τα δύο διατηρούν την ισότητα. (υπάρχει μία μικρή ανάλυση πιο κάτω στο pgn αρχείο) Το ερώτημα είναι γιατί επέλεξε αυτή την κίνηση ο λευκός; 

  [Μία πιθανή εξήγηση είναι πως είχε δει την ακόλουθη συνέχεια: 
31. Bd1 Qxh4 32. Qd6 η βασίλισσα καταλαμβάνει ένα εξαιρετικό πόστο και πλέον γίνεται απειλητική για τον μαύρο βασιλιά, αρκεί να έρθει και ο λευκοτετράγωνος αξιωματικός, π.χ. έπειτα από 32...f3 33. Bb3, τώρα ο μαύρος κάτι πρέπει να κάνει για το σαχ στο e6 με τον αξιωματικό, 33...b6 34. Be6+ Kb7 35. Qe7+ Ka6 και αν κάποιος απειλείται αυτός είναι ο μαύρος βασιλιάς ή στη χειρότερη για το λευκό, αν κάτι δεν πάει καλά, μπορεί να ξεφύγει με σαχ διαρκείας. Είναι η περίπτωση που περιέγραψα στην αρχή, δηλ. η προσπάθεια να πάρεις την πρωτοβουλία των κινήσεων, το να έχεις εσύ τον έλεγχο της κατάστασης, χωρίς κανένα κίνδυνο! (βλ. τη διαφυγή στο διαρκές σαχ)]

Όλα αυτά μοιάζουν ιδανικά, αλλά, όπως αποδείχτηκε, κάτι στην όλη ανάλυση δεν έστεκε! Δεν ξέρω αν μπορέσατε εσείς να το εντοπίσετε, πάντως ο Nikita Vitiugov τα κατάφερε και μάλιστα πολύ καλά.


    Είναι η στιγμή που o Γάλλος παίκτης περιμένει το f3 με τη συνέχεια που είδαμε πιο πάνω. Αντί αυτής της κίνησης όμως ακολούθησε 32...Qg5! και τώρα πια η ιδέα με το σαχ του αξιωματικού στο e6 δεν "δουλεύει"!

  [ Αν για παράδειγμα, 33. Bb3 Nf3+ 34. Kh2 με ματ σε μία κίνηση ή 34. Kf1 Qb5+ και πάλι ματ, έπειτα από δύο κινήσεις, αφού ο Λ. δίνει τα κομμάτια του το ένα μετά το άλλο]